LYCKA=SMAL

Min dröm som 18-åring LYCKA = SMAL

Jag kommer från en familj med flera funktionshinder.

Men ingen ärftlig övervikt hos vare sig föräldrar eller syskon.

Min viktresa började redan som 7-åring med de första prov-

tagningarna.

Den första längre sjukhusvistelsen hemmifrån med stränga

bantningsprogram.

Som 5-åring såg jag hyffsat normal viktig ut…däremellan finns

det få fotografier på mig som fet.

Jag började skolan och kontroller o provtagningar fortsatte.

Jag lyckades gå ner I vikt.

När puberteten infann sig ganska tidigt I 12-års ålder.

Kom nästa vikt explosion och en mycket jobbig menstruations

cykel som var långt ifrån regelbunden.

Men alltid mycket riklig o smärtsam.

Jag var duktig I skolan.Men mat var min tröst I vår familjs

livssituation.Sen att mina föräldrar hade ett gatukök gjorde inte saken bättre.

När jag var 13 var det dax för nästa längre sjukhusvistelse.

På barnsjukhuset Samariten igen I Stockholm.

Jag lyckades än en gång gå ner I vikt under sträng kontroll.

Jag gömde mig dock hemma I att hets äta och I musiken.

Jag var inte hårt mobbad – tvärt om.

Jag började gymnasiet och vikten hade nått över 120 kilo till mina 157cm.

Jag hade även varit hos Professor Stefan Rössner som då fanns på Karolinska/Solna.Och provat hans diet pulver utan större framgång.Han konstaterade också att min övervikt varken berodde på kromosoms fel eller ämnesomsättningsfel.

Av skol läkaren I gymnasiet fick jag ett erbjudande om en smal-

operation.Och jag slog till.SMAL =LYCKA jag hade vunnit högsta vinsten.ÄNTLIGEN.

Jag fick gå ett flertal psykologsamtal innan datum bestämdes.

Och den 16/9 1975 åkte jag in till Södersjukhuset I Stockholm.

Professor Göran Lund gjorde då-tidens smal operation på mig.

En s.k “tarm-schunt” inte en gastric-by-pass.

Jag har sedemera fått erfara att den typen av operationer inte görs längre.Det har varit alltför många biverkningar.

Jag fick 11 dagars eftervård på sjukhuset.Och en plastik-operation där 5 kg löst skinn togs bort på Danderyds Sjukhus.

Idag har jag ett fult ärr som löper vertikalt över hela buken.

Fler plastikoperationer hade varit att önska; idag är spegeln inte min bästa vän pga andra orsaker.Det mesta dallrar.

Minimal uppföljning minimal uppbackning,

Och jag lyckades trottsa forskningens erfarenheter; jag födde en dotter 25/5 1988. Men förlossningen var plågsam.Det tog 29 timmar innan det blev akut kejsarsnitt.Och jag förlorade vatten hela tiden.Det byttes hinkar som I ladugården vid mjölkdax.

Min dotter har idag ätstörningsproblem…så vikten gäckar även henne.Men hon är alltså underviktig.

Hon var normalviktig som spädbarn och låg alltid rätt på kurvorna på BVC.Men kom I en för tidig pubertet redan vid 9 års ålder.Idag har hon ett behandlingsprogram hon följer.Men

hon väger 2 kilo för mycket för att få det hon vill.

Mina biverkningar under årens lopp har varit:

  • för tidigt klimakterie redan vid 38 års ålder
  • urkalkat skelett med dåliga kalkvärden och dålig tand-status som följd.
  • En propp 2008 som höll på att kosta mig livet.

Jag fick en uppföljning 1994 från försäkringskassan.

19 år efter operationen.

Då skickades jag på hel utredning till RFV:S Sjukhus I

Nynäshamn på 2 perioder om 16 veckor vardera.

Sedan har det inte varit mer.

Visst jag ska ta eget ansvar för mitt liv…men stöd o hjälp är alltid bättre än bara tystnad.

Och 1 plastikoperation är alldeles för lite.

Ändå vill jag inte vara utan operationen.

Men Lyckan var inte lika med att bli smalare.

Lyckan är att få leva, att ha fått en dotter…att finnas.                                                                                                              

                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

