det är tufft att vara tonåring idag också

Tonårs-biorytm

En ny sorts TROTS på språng

varje dag föds med att vara

JÄTTE-VRÅNG

Hemma ute Inne borta

JAG skall synas och höras

ALDRIG komma till korta

Hormonernas svall rasar

i min kropp

Jag hör inte – ser inte

och lyder aldrig uppmaningen

STOPP!

I grupp är vi än mer

outhärdliga omöjliga

att nå!

Vår sfär är HÄR – Just NU

Och vi har för länge sedan

raderat ut – LÅT STÅ!

Öööh, Uuuuh, Eeeeh och

Ääääh

är delar av vårt interna

obegripliga språk

Och mer ofta än sällan är

alltid andra orsaken till

att det blir bråk

Attityder och masker är delar

av vår hippa garderob

Och vi verkar nästan alla stöpta

i en och samma gråa form-mobb

Det är tungt och hårt att

vara ung även idag

Tänk;

Jag föddes inte gammal eller

medelålders

Tonåring – har även drabbat jag

Att minnas den tiden och

leda som förälder utan besvär

är mycket som kantas av

Igår – där Idag – här

Men när Du sover – Tonåringen min

Då snusar Du fridfullt precis

som ett barn

Då får jag ha Dig för mig själv en stund –

åtminstone tills Du vaknar

med ett “Ööööh”

i nästa sekund

© Bi.P.E. 3 oktober 2000

Kommentera

