Jag älskar dig min älskade Lilla syster

Lyckans kost

Skrivet den 6 maj 2000 på min älskade lillasyster Britt-Maries 40-års dag. Och jag har inte hennes adress eller telefonnummer.

Jag lyckades aldrig fånga den

sekunden var alltför kort

Den gled mig ur handen bort

Stunden i ögonblicket försvann

I mitt medvetande var Du dock kvar

och kommer att så förbli i alla dar

Lyckan är inget konkret som finns

Men illusionen föder den levande

och gör dig fortsatt sökande – trevande

Var det verkligen Lyckan jag sökte

Hur vet jag då när jag har den

är det när verkligheten är en fullhet

och innehållet helgar medlen?

Om jag aldrig försakar minsta smul

och alltid håller mig till sanningen

Kan jag då lita till ett rent samvete

som aldrig tär på andemeningen?

Att ligga på sitt yttersta ren och skär

utan att frukta kval för ogärning

Är det detta som är LYCKANS KOST

vet jag att finna denna förtäring

© Bi.P.E. 6 maj 2000

Mina varsamma händer

Kommentera

