GOD JUL DÄR UPPE I HIMMELEN ALLA ÄNGLAR

 
Kära mor o far
tyvärr mitt liv är inte bättre än så här just nu…jo jag har blivit lovad ett par nätter till på soffan hos
min blinde vän…och det ger julfrid i själen…jag slipper gå med min ledbrutna kropp…jag slipper
foga mig i ledet hos socialtjänsten o tigga om att få en säng…ni vet ju att i gengäld tar de nästan hela
min lilla pension…o jag blir tvungen att söka socialbidrag – som det inte heter längre förresten…borgarna
vill ju alltid svänga sig med finare ord…kanske därför vi i verkligheten misstolkar dem…ja du pappa nu är det borgarbracket som styr…du var ju alltid så rädd för "Bohman med kniven"…du som var av guds nåde…
du som bråkade med socialtjänsten för att få rätten att trots din polio kunna arbeta o försörja dig själv…
jag vet inte hur du bar dig åt…men jag kan tänka mig…o vårt familjeföretag födde o gynnade många…inte
bara oss själva…idag far o mor hör ingen av de få kvarvarande släktingarna av sig till mig o therese…inte ens med
ett telefonsamtal…inte ens med ett julkort eller en julkorg…ingenting….där ser du hur svennes svek fortfarande
sviker…sen har ju R varit runt med håven o spelat på gamla skuldkänslor…så de har väl tröttnat…jo jag kommer till
gravarna på julafton det vet ni ju…och nu ligger ni under ett ordentligt snötäcke för en gångs skull…vi har fått snökaos…jag tror det hinner regna bort till julafton…men man kan ju hoppas…snälla mor o far…gråt inte…jag har en enda vän som ställer upp….som hjälper….jag tror ni har skickat han i min väg…och vet ni vad…det var vår gamla piano-
stämmare som förde mig till han…det ni…era änglavingars sus har hjälpt o lett mig igen…jag vet att ni finns där…jag vet att ni ser…o den vita vackra örnen är era vingslag som susar o beskyddar mig än ett tag…jag saknar er…jag skulle
ge vad som helst för att än en gång få äta julmiddag med er här…har ni det där?…jag älskar er för alltid…det är tomt kallt o otryggt utan er…jag vet jag är vuxen o ska klara mitt liv själv…men med ett funktionshinder i ett alliansstyrt land som mer verkar gå från demokrati till diktatur på sjuka o arbetlösas bekostnad är det inte så lätt
 
********************   GOD JUL DÄR UPPE I HIMMELEN JAG ÄLSKAR ER *******************************

Kommentera

