Vänsterpartiets svar


To: birgitha2001hemm@hotmail.com
CC: britta.kellgren@riksdagen.se
Subject: Svar brev till Lars Ohly: Hemlösheten brer ut sig
From: jeannette.escanilladiaz@riksdagen.se
Date: Mon, 10 Aug 2009 11:28:18 +0200

Hej Birgitha:

Du har skrivit om din situation,
om att hemlösheten brer ut sig till Lars Ohly som hälsar och tackar för
ditt brev. Det är många som skriver till Lars Ohly nu och för att alla
ska få svar inom rimlig tid har han bett mig, som politiskt sakkunnig på
välfärdspolitiska området, att besvara ditt mejl.

Den situation du beskriver är oacceptabelt.
Och vi hoppas att du får den hjälp du behöver. För oss i Vänsterpartiet
är bostaden en social rättighet. Med det menar vi att alla människor
ska ges likvärdiga möjligheter att leva i goda bostäder i bra miljöer till
rimliga kostnader.
Hemlöshet
ska inte finnas i ett välfärdssamhälle.
Vid
sidan av utbildning, arbete, pension, vård och omsorg utgör bostaden grunden
för människors möjligheter att förverkliga sina livsprojekt. Att vara utan
bostad är att vara berövad rätten till ett fullgott liv.


Vänsterpartiet vet
att
stora grupper befinner sig
i närheten av fattigdom och hemlöshet. För att förhindra att de hamnar
där krävs därför verktyg för kommuner och stat för att dels förebygga hemlöshet,
dels bekämpa den som redan är ett faktum Det avgörande för att lösa problemet
är också att bygga bostäder som majoriteten har råd att bo i.

Vi vill bland annat
se till att hyror hålls på en låg nivå, så att alla har råd att bo och
färre riskerar vräkning. Besittningsrätten måste stärkas för dem som bor
i andra hand och vi vill skärpa Socialtjänstlagen så att den ger alla rätt
till bostad. Vi vill att kommunerna ska ha obligatoriskt ansvar för bostadsförsörjning
och bostadsförmedling, så att alla kan få en bostad. Dessutom vill vi införa
en bostadsanvisningslag som ger kommunerna rätten att kräva in lediga bostäder
från såväl privata som allmännyttiga bostadsföretag så att dessa kan hyras
ut till t ex hemlösa personer.

Vänsterpartiet arbetar för Rätten
för alla till en egen bostad nu och i framtiden. Ingen i detta välmående
land ska behöva vara utan en egen bostad. Vi anser också att problemet
är nationellt och att det är dags att på allvar lyfta upp denna fråga på
den politiska agendan, riksdag och regering bör därför också ta det nationella
ansvaret.

Vi har i riksdagen föreslagit i
en motion att den nuvarande regering ska ta fram en nationell handlingsplan
med en nollvision för hemlösheten. Mer om detta kan du läsa här: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GW02C300


Med vår politik och med ett
gott samarbete med socialdemokraterna och miljöpartiet vet vi t ex. att
hemlösheten kan i framtiden utrotas, ingen människa ska behöva sova
utomhus
mot sin vilja i ett framtida Sverige,
men
för att detta ska bli möjligt en ny regering och en ny politik är nödvändigt
2010, ett mer rättvisare Sverige än det är idag.

Klyftorna växer nu med rasande
fart i Sverige. Hoppas att du ansluter dig till vår kamp för en mer rättvis
politik efter valet 2010. Vi behöver fler med ditt engagemang i Vänsterpartiet.

Med vänligas hälsningar

Jeannette Escanilla

politisk sekreterare (v)

Vänsterpartiet

Sveriges Riksdag

100 12 Stockholm

08-786 46 28

 

 

"birgitha2001hemm@hotmail.com
" <birgitha2001hemm@hotmail.com>

2009-07-09 13:08

Till
Lars Ohly/LED/V/Riksdagen@Riksdagen

Kopia
Blank
Ärende
FWD:Hemlösheten brer ut sig

Denne meddelse er sendt fra min 3mobil.

—–Original Message—–

From: birgitha2001hemm@hotmail.com  

Sent: 09-07-2009 10:51:02

To: maud.olofsson@riksdagen.se  

Subject: Hemlösheten brer ut sig

i alliansstyrda kommuner ökar hemlösheten markant! Jag
är en avdem! Jag har inga anhöriga som kan hjälpa mig! Jag blev vräkt pga
ekonomiska svårigheter 3/6 2008. Jag är en fattig pensionär fuktionshindrad
med netto 6100/mån attleva på! Jag har betalningsanmärkningar! Hur ska
jag få en ny lägenhet ett hem en egen säng igen? Socialtjänsten slängde
mina hjälpmedel o övriga ägodelar de hade inte råd att betala magasinering
åt mig! Jag har inte ens kort kvar på mina anhöriga som dötteller min dotter
idag! Varför? Jag är inte psykpatient,kriminellt belastad eller missbrukare!
Dåfinns det tyvärr inga gräddfilertill försöksboende eller nytt kontrakt!
Så här fantastiskt är sverige under ert styre! Mitt person nr är 5708200208.
Jag heter birgitta persson o nås på 0765755429 jag  vill gärna ha
ett mot tagarbevis på detta mail

Denne meddelse er sendt fra min 3mobil.

Kommentera

